Idén lejárnak a 2006-ban kiadott szakmai igazolványok


A vagyonvédelmi törvény rendelkezése szerint az új típusú (jelenleg érvényes) rendőrhatósági igazolványok érvényességi ideje 5 év. A 2006-ban kiadott igazolványokat ezért 2011-ben ki kell cserélni. Az érvényesség pontos dátuma az igazolványon szerepel.


Az igazolványcseréhez ugyanazokat az okmányokat kell benyújtani és ugyanazokat az illetékeket kell megfizetni a rendőrségnek, mint az új igazolvány kiváltásakor.


Be kell nyújtani az igazolványcsere iránti kérelmet, a feddhetetlenségi és a cselekvőképességi igazolást. A cselekvőképesség fennállását a rendőrség elektronikus úton a nyilvántartásban is ellenőrizheti. Arról, hogy a végzettséget igazoló bizonyítvány közjegyző által hitelesített másolatát kéri-e a lakcím szerint illetékes rendőrkapitányság, érdemes az ügyintézés megkezdésekor az adott kapitányságon érdeklődni. Amennyiben ugyanis ez már a hatóság birtokában van, eltekinthet az újbóli benyújtástól. A rendőrség tájékoztatása szerint - a folyamatos munkavégzés érdekében - az igazolványcserét érdemes a lejárat előtt két hónappal megkezdeni, ezért kérjük tagjainkat, hogy feltétlenül ellenőrizzék a lejárat időpontját! Amennyiben a kérelmet hiányosan nyújtják be, a rendőrhatóság 8 napon belül hiánypótlást kér, amelynek benyújtása nem számít bele az ügyintézés megszabott idejébe.

A Kamara és a rendőrség közötti megállapodás értelmében a vállalkozások - a rendőrséggel egyeztetve - csoportosan is benyújthatják alkalmazottaik igazolvány-kérlemeit az illetékes rendőrkapitányságnak.

A szakmai igazolvány kiváltásához az alábbi dokumentumokra van szüksége a rendőrségnek:


Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala (nagykorúságról és cselekvőképességről szóló igazolás)
Ügyfélszolgálat: 1055 Budapest, Szalay u. 16.
Nyitvatartás: hétfő 9.00-13.00 és csütörtök 11.00-15.00 óra között


Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Hivatala (büntetlen előéletű, nem áll az e törvény alá tartozó tevékenységtől való eltiltás hatálya alatt)
Ügyfélszolgálat: XIII. Budapest, Visegrádi u. 110.
Nyitvatartás: hétfő-csütörtök 8.00-16.30, valamint péntek 8.00-14.00 óra között
Soron kivüli ügyintézés díja: 4 400,- Ft
Postai úton történő kérés díja: 3 100,- Ft (csekk) + 150,- Ft + 195,- Ft

A postán beszerzett, ún. Adattovábbítás irátni kérőlapot nyomtatott nagybetűkkel kell kitölteni.
Az 1-2. pontban a kérelmező adatait kell feltüntetni, a 3. pontban az állandó lakhely szerinti rendőrkapitányság nevét és címét kell megadni. A 4. pontot csak akkor töltsék ki, ha számlát kérnek, ám nem a saját nevükre. Az 5. pontban az A1, B1, C1, D1 kockákat, a foglalkozások közül a vagyonvédelmet, valamint az E1 és F1 kockákat jelöljék be. Az 5.1. pont a törvényi rendelkezés szerinti jogosultságra kérdez rá, itt a 2005. évi CXXXIII. törvényt nevezzék meg. A 6.1. pontba írják be, hogy a hatósági bizonyítványt a vagyonőri igazolvány kiváltása céljából kérik.
Az űrlap hátoldalára kell felragasztani a 3 100 Ft igazgatás-szolgáltatási díj befizetését igazoló csekkszelvényt, majd az űrlapot elküldeni a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalnak, amely visszaküldi a bűnügyi nyilvántartási rendszerből kért igazolást. Az igazolás 90 napig érvényes, ez idő alatt kell benyújtani a rendőrségnek.

Állandó lakcím szerinti Rendőrkapitányság felkeresése
Kérelem benyújtása az igazolvány kiváltásához/cseréjéhez, amelyhez csatolni kell a 6 900 Ft igazgatási díj postai befizetésének feladóvevényét. Az ügyintézéshez a személyi igazolványt és a lakcímkártyát is feltétlenül vigyék magukkal!

A rendőrségnek benyújtandó kérelmek és mellékleteik letölthetők a http://www.police.hu/nyomtatvanyok oldalról is.